Dagbok, del 4

Näst sista Kuba-inlägget nu. Spänningen är olidlig. Upplösningen är nära.

29 dec. mån.

•·         Rastlös

•·         Utmattad

•·         Solad

Riktigt trevligt att Kuba inte verkar ha åldersgräns för barer och nattklubbar. Det resulterade i att sömnen till denna dag blev liten. Fast det berodde på tupparna. Usch säger jag bara. Alla tuppar borde avlivas, eller nåt...
Vi väntade på bussen till stranden i 1 ½ timma. Dagen slutade med att man tog en tuKola med Enrique. Han är bra.

Kubelikuba

30 dec. tis.

•·         Sandig

•·         Mätt

•·         Rufsig

Vi drog oss idag från Viñales till Maria la Gorda, typ strand. På vägen stannade vi vid en romfabrik. Jag köpte kakor, så duktig var jag. Vi har inte gjort så mycket idag. Legat på stranden, blivit rengjord av en sugfisk i vattnet, fotat, och varit och sunset-sailat. Mysigt mysigt. Imorgon är det är det nyårsafton. Holy moly.
"I believe in a thing called love, just listen to the rhythm of my heart."

31 dec.
ons.

•·         Saltig

•·         Stor

•·         Biten

Okej. Nyårsafton. Fast det är lika lite nyårsafton nu som det var julafton på Julafton. Dagen började med att vi gick runt i nationalparken här i tre timmar. Sprang runt i en indian-grotta också. Sen åkte vi och snorklade. Lite konstigt att enda gången jag känner mig klaustrofobisk är då. Jaja. Snart är det nyårsbuffé. Ja, juste det är -09 i Sverige nu. Grattis. Här ska vi fira revolutionens 50-års jub.

Made in Cuba

1 jan. tors.

•·         Blä

•·         Seg

•·         Omtyckt

Tro det eller ej, men det var inte bakfylla som fick mig att må helt kasst idag. Kändes lite som lätt matförgiftning. Som tur var kom illamåendet inte förrän slutet på bussresan till Soroa. Men tillslut mådde jag iaf så pass bra att jag kunde spela lite domino. Enrique är skyldig mig en glass, så bra är jag.

2 jan.
fre.

•·         Kli:ig

•·         Liten

•·         Saknadsfull (?)

Jag mådde inte helt toppen idag, besvärades av lite huvudvärk, men jaja... Efter ett besök i en orkidéträdgård började vi vår färd tillbaka till Havanna. Vi stannade dock vid Pinar del Rio på vägen. Ekologisk mat + fint badställe + värre huvudvärk. Jaja. Vi kom fram till Havanna och lastade in våra saker på hotellet, duschade och åt middag i Havannas Chinatown.
"Wee wee wee wee wee we we we we we we weee didum dum dum, dum dum, dum dmmmm" (Detektivbyrån)

Correos de Cuba

3 jan. lör.

•·         Otrakasserad

•·         Lättad

•·         Medlidande

Suck, dumt det här med att få reda på saker via internet. Jaja, en timme och 10 CUC (100 spänn typ) senare hade jag iaf fått iväg lite mejl, kollat upp en postadress och tittat på lite bilder. Det var trevligt, men jag saknar folk så sjukt mycket. Humhum, vi drog till Varadero idag, Strandparadiset. Verkar mycket trevligt. Åt dock ingen vidare middag. Typ okokt ris med bruna pommes frites.
"Dr. Phil says choose your conflicts. So you wave them in your hands, then you shut your mouth."

4 jan.
sön.

•·         Bränd

•·         Glassig

Eftersom jag inte kunde bada, av naturliga skäl. Spenderades mesta delen av dagen på stranden med antingen bok, musik eller både och. Har joggat lite också. Med betoning på lite. Fick en rätt så dålig lunch men billig middag. Glassen var god. Såg en död katt på gräsmattan också.  Jag har dessutom handlat lite julklappar.

Dagbok, del 3

¡The Cuban way!

22 dec. mån.

•·         Nervös

•·         Stel

•·         Frustrerad

"Die for anyone, what have I become?"
Efter en lång bussresa (sisådär 6-8 timmar) är vi äntligen framme i Baracoa. Menmen, först måste den spännande morgonutflykten i Santiago nämnas. Jag gick upp 6.14 för att åka med några andra till ett kaffe/kakao-plantage. Resan som skulle ta 20 minuter tog 90 minuter, och när vi kom fram var det bara ett trist museum. På hemvägen var vi tvungna att fixa vägen. Tjoho. Nu är vi iaf i Baracoa en, liten, mysig, kontrollerad stad.

23 dec.
tis.

•·         Korkad

•·         Varm

•·         Blöt

Tanken var att vi skulle springa runt i en nationalpark och sedan bada, men floden av regn stoppade våra planer. Vi har istället tittat på utrotningshotade sniglar och sedan skolbarn. Kuba har ett galet bra skolsystem ska ni veta. Sov två välbehövda timmar på eftermiddagen och skrev sedan lite vykort. Vi har sett lite drakar också.
"The ocean made me feel stupid."

Cuba

24 dec. ons.

•·         Fin

•·         Stenhård

•·         Supertrött

Konstigaste julafton - någonsin! Ingen Kalle Anka :( Menmen, vada genom fyra floder, sola på en vit strand, bada i ett sjukt blått hav och äta julbord med bl.a. kalkon, friterad potatismos och ananas är ju alltid kul. Jag har lyssnat på jullåtar på mobilen och ringt, samt sms:at, hem. Vi bytte julklappar också, men det blev mest symboliskt.
"Oh heeelga naaaaatt, du frälsning oooss du gaaav".
Just det. Vi var på en katolsk midnattsmässa. Intressant.

25 dec.
tors.

•·         Rastlös

•·         Proffsig

•·         Solbränd

Humhum, tanken var att vi skulle ta oss till Havanna idag, men efter att flyget blev försenat på obestämd tid blev det istället inställt. Så nu är vi fast på något hotell 2 min. från flygplatsen tills imorgon. Menmen, det gör mig ingenting, det finns pingisbord och jag har 1 min. till stranden. Duschen ska tydligen vara bra också, ska testa själv nu. Kramelikram
"The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind."

Muchas días de soledad

26 dec. fre.

•·         Utsövd

•·         Jättehungrig

•·         Duktig

"Which taxi is it?" -"The yellow one" (fast på spanska).
Hmm, yeah right. Vad ska man tro om det när det står 10 st. gula taxis på rad. Jaja, vi tog oss till Havanna idag iaf. Tjoho för det. Ätit en riktigt god pizza också :) Känns lite sorgligt att ta farväl av våra resekompisar, dom är fina.

27 dec.
lör.

•·         Orolig

•·         Arg

•·         Förvirrad

Pissdag. Ja med det sagt kan jag börja berätta om dagen. Vi slösade bort ca 6 timmar på att åka runt i en buss i Havanna. Sedan när vi försökte hitta det internet, som mina föräldrar lovat mig, gav de upp och tyckte att det var bättre att åka tillbaka till hotellet med den jävla bussen två timmar i förväg. Alltså: Inget internet OCH jag hann inte säga hej då till Nick och Mary. Nick insjuknade förövrigt under natten :/ Reseledaren för vår nya resa kom aldrig, dom placerade in nån random tjej i vårt rum utan vår vetskap, men det var en väldigt god lunch.
"Could you be loved?"

Cuba-diario

28 dec. sön.

•·         Förkyld

•·         Smutsig

•·         Komplex

Om jag ska vara ärlig kände jag igår att "uuh, jag vill hem nu!". Lite misär sådär. Men nu, i Viñales, känner jag mig mycket mer pepp. Reseledaren den mystiska Malcom dök aldrig upp, så vi fick Enrique, han verkar schysst. Dagen har spenderats i en buss, på ett tobaksplantage och i grottor. Och lite där vi bor också, såklart.

Dagbok, del 2

Okejokej Anton. Chilla.

15 dec. mån.

•·         Duktig

•·         Tacksam

Orkar inte skriva så mycket, ska ut med reseledaren Cindy, från Costa Rica, och Nick, Australien. Najs. Vi käkade gooooodaste lunchen idag, hos en ganska fattig kubansk familj. Sett en massa Che Guevara idag också. Trevligt. Jag såg en ödla springa på min vägg för ett tag sen. Tjoho! Juste ja... Vi har kommit till Trinidad. =)

¡Cuba!

16 dec. tis.

•·         Trött

•·         Fräsch

•·         Fundersam

¡Vamos a la playa! Typ... J Det var kul, och skönt, även om elektriciteten "krånglade" (de var lite inspektörer där) så att man inte kunde få mat i strandbaren. Aja, fortfarande i Trinidad. Ikväll orkade jag inte vara ute så mycket, menmen... Kanske berodde på salsa-lektionen, "Oh... It's YOUR FAULT!". Det var kul, instruktören hette Alexej, var svart och lite gay. Nu håller jag på att ramla ihop.
Sööömn!

17 dec.
ons.

•·         Trött

•·         Illaluktande

•·         Fundersam

Hohoho, shit vad jag var trött när jag skrev åvanstående dag, minns knappt vad jag skrev. Ska försöka hålla mig vaken denna gång, Jag har ont i rumpan, har ridit hela dagen, och badat i ett vattenfall. Det var mysigt. Rökt lite cigarr också.
En vecka kvar till jul och jag går runt med klänning på kvällen.
Jag måste komma ihåg den fina Kuba-buffén som vi fick hos Jesús idag. Och salsa-lektionen!
¡Guantamera!

¡Viva la revolución!

18 dec. tors.

•·         Nedstämd

•·         Pigg

•·         Fundersam

Camagüey - Kubas mest intetsägande stad!
Ja, eller nåt... Vi övernattar bara här för att det typ skulle ta för lång tid att åka direkt till Santiago. Fast några är ju iof. och ser en kabaré nu. Jaja... Jag har sett en klocka som de ringde i när en slav hade smitit.
Har fotat 1 GB nu, och tagit slut på batteriet, så det laddas.
"Your neck smell just like hers did"

19 dec.
fre.

•·         Degig

•·         Generad

Det visade sig finnas lite grejer i Camagüey, dock inget som är värt att nämnas, förutom möjligen en konstnär som är lite känd. Jaja, detta var en buss dag, tror att jag satt i den där bussen i sammanlagt 7-8 timmar. Hursomhelst är vi i Santiago nu. Bor med kackerlackor, Helen och våra nya "föräldrar". Vi har tittat på en afrikansk dansföreställning och firat Nicks födelsedag. 21. Rosa tårta.
"When it comes to love, it runs me over"

Producido y comencializado por:

20 dec. lör.

•·         Lättad

•·         Irriterad

•·         Ojulig

*Sigh* Vad är grejen med Kuba och strömavbrott? Oerhört jobbigt. Jaja... Jag sov typ inget i natt för att jag oroade mig för att mobilbatteriet inte skulle räcka för att alarma om uppstigning. Dagen har tillbringats drivandes runt i Santiago med Luis (som har en vän, Adolfo - The rat), Nick, modern Mary, och min fader.
Jag har kommit fram till att jag inte gillar Santiago, för mycket jinteros, för mycket folk, trafik. För små trottoarer.
Hej och hå!
Lite välbehövda förklaringar till texten:
-Jinteros är fixare. Kubaner som försöker sälja sina varor eller tjänster på gatan (alltså svarta marknaden). Det kan vara allt från cigarrer (med typ bananlöv i) till sex. Dom är hursomhelst väldigt jobbiga.
-Adolfo - The rat, hittades i duschen av Luis. Sen sprang den iväg igen. Stavros, som bodde med Luis, hittade den sedan i toaletten och gav tydligen ifrån sig ett högt skrik. Adolfo blev senare namngiven Basil - The rat, eftersom en av våra "pappor" (värdmän, vi bodde hos familjer) hette Adolfo.

21 dec.
sön.

•·         Hungrig

•·         Snäll

•·         Vänster

Störmomentet idag är inte strömavbrott, utan jinteros, återigen! Är sjukt trött på allt
-psst:ande. Men annars har det varit en fin dag, har besökt baracker som Fidel har skjutit på och blivit lite propaganda-pumpad. Livet leker alltså. Trots att jag fick vänta 15 min. på lite ketchup och salt. Juste, har sett José Martís, Tomas Estrada Palmas och Bacardis gravar (googla gubbarna vettja).
+ fin solnedgång, som tog 5 minuter.
"Det är bara minnen för livet, och du tar allting förgivet"